Download sejladsbestemmelserne for Onsdagssejlads 2025
Onsdagsejladsbestemmelser2025.pdf
Onsdagssejlads
Helsingør Sejlklub
2025
SEJLADSBESTEMMELSER
Alle sejlbåde kan deltage du behøver ikke at være medlem af en sejlklub. Der er ingen betaling for deltagelse. Du melder dig blot til på Helsingør sejlklubs hjemmeside. Har du målebrev til båden bruges dette som grundlag for handikap beregninger. Hvis du ikke har et målebrev vil du blive tildelt et handikap.
1 REGLER
1.1 Kapsejlende både sejles efter de i Kapsejladsreglerne definerede regler inkl. Nordic Sailing Federation og Dansk Sejlunions forskrifter.
1.2 Hvis en deltagende båd ikke har kendskab til kapsejladsreglerne, men gerne vil deltage i sejladsen, skal denne båd sejle efter De Internationale Søvejsregler (IRPCAS) og skal fører nationalitetsflag, således at andre både kan se dette.
2 MEDDELELSER TIL DELTAGERNE
Meddelelser til deltagerne vil blive oplyst til deltagerne ved skippermødet afholdt i klubben på̊ dagen, og slået op på̊ den officielle opslagstavle, der er placeret på̊ 1. sal i klubhuset.
2.1 Lille skippermøde
Skippermøde afholdes i klublokalet 75 min før dagens sejlads. Der vil blive talt om hvilken bane der sejles.
2.2 Dommere
Der er i år fast dommerbesætning til Maja. Banelederen vil aktivt kommunikere på VHF Kanal 72. Her vil startprocedurer blive kaldt.
3 ÆNDRINGER I SEJLADSBESTEMMELSERNE
Enhver ændring i sejladsbestemmelserne vil blive adviseret via mail og Sejladsbestemmelses ændringer udgivet på klubbens hjemmeside.
4 SIGNALER, DER GIVES PÅ LAND
4.1 Signaler, der gives på̊ land, vil blive hejst på̊ signalmasten, der står ved klubhuset.
4.2 Når Svarstanderen vises på̊ land, erstattes ‘1 minut’ med ‘ikke mindre end 60 minutter’ i kapsejladssignalet Svarstander.
5 TIDSPLAN
Dato: | Start form: | Første varslingssignal: |
Onsdag 30-04-25 | Fællesstart | Sæsonens første startende båd kl. 18:30 |
Onsdag 01-05-25 | Respitstart | Varselssignal kl. 18:25 |
Onsdag 14-05-25 | Fællesstart | Varselssignal kl. 18:25 |
Onsdag 21-05-25 | Fællesstart | Varselssignal kl. 18:25 |
Onsdag 28-05-25 | Fællesstart | Varselssignal kl. 18:25 |
Onsdag 04-06-25 | Respitstart | Første startende båd kl. 18:30 |
Onsdag 11-06-25 | | Ders ejles ikke grundet SR35 |
Onsdag 19-06-25 | Fællesstart Varselssignal kl 18:25 |
Onsdag 26-06-25 | Fællesstart | Varselssignal kl. 18:25 |
| | |
Juli Sommerferie |
Onsdag 06-08-25 | Respitstart | Første startende båd kl. 18:30 |
Onsdag 13-08-25 | Fællesstart | Varselssignal kl. 18:25 |
Onsdag 20-08-25 | Fællesstart | Varselssignal kl. 18:25 |
Onsdag 27-08-25 | Fællesstart | Varselssignal kl. 18:25 |
Onsdag 03-09-25 | Fællesstart | Varselssignal kl. 18:25 |
Onsdag 10-09-25 | Respitstart | Første startende båd kl. 18:00 |
Onsdag 17-09-25 | Fællesstart | Varselssignal kl. 17:55 |
| | |
6 KLASSEFLAG
Der vil ikke blive ført klasseflag, da alle både deltager i samme løb.
7 KAPSEJLADSOMRÅDE
Kapsejladsområdet er nord for Helsingør havn og fremgår af bilag til sejladsbestemmelserne. Se bilag 1.
8 BANE
8.1 Dagens bane vil blive besluttet på̊ skippermøde, og den sejlede bane vil blive signaleret med talstandere på̊ dommerbåden før starten. På banekortet, ses hvor de enkelte mærker er beliggende. Hvis der startes efter respit udgår signalgivning fra dommerbåden, i stedet vil banebeskrivelsen blive meldt på mail. Banebeskrivelse vil blive udsendt via mail til de tilmelde besætninger hurtigst muligt efter skippermødet.
8.2 Vejr
En kapsejlads startes kun hvis middelvinden er mere en 2 m/s og under 12 m/s ved startområdet.
8.3 Trafiksepareringen
Der må ikke sejles i trafiksepareringen, hverken med eller mod trafikken. Det er dog tilladt at sejle i trafiksepareringen i umiddelbar behørig afstand af mærke 3 og mærke 6 i forbindelse med mærkerunding, begge om styrbord.
9 MÆRKER
9.1 Mærkerne der indgår i banen, er som beskrevet i banekortet.
Mærke 1-6 er udlagte sø afmærkninger, mærke 7 er et udlagt mærke ud for dommertårnet.
9.2 Et udlagt mærke nul (0), vil kunne blive lagt som topmærke efter starten.
9.3 Startlinjemærkerne vil være mellem 2 typisk orange mærker.
Mållinjen mærke 9 vil være mellem udlagt orange bøje og dommertårnet.
10 STARTEN
10.1 Startprocedurer ved fællesstart være, som beskrevet i RRS 26 og nedenfor.
Minutter før start | Visuelt Signal | Op/ned | Lydsignal | Betydning |
Senest 10 min. før varselssignal | Orange flag – markerer den ene ende af mållinjen | ↑ | Et langt | Opmærksomhed på at sejladsen snart startes. |
5 minutter | Klubstander | ↑ | Et | Varselssignal |
4 minutter | Signalflag P | ↑ | Et | Klarsignal |
1 minut | Signalflag P nedhales | ↓ | Et langt | Et-minut-Signal |
Start | Klubstander nedhales | ↓ | Et | Startsignal |
|
|
|
|
|
|
10.2 Deltagerne vil ved omvendt respitstart skulle, starte på et for den enkelte deltager beregnet individuelt GPS tidspunkt, der vil blive tildelt den enkelte båd, på dagen. Start tidspunkt vil blive beregnet på baggrund af forventet vindstyrke samt baneforhold/distance og DH-måltal.
10.3 Startlinjen vil være mellem udlagte orange kuglebøjer.
Alternativt kan der være udlagt en enkelt orange kuglebøje ud for Dommertårnet på̊ søndre mole. Dommergårnet vil vise et orange flag.
10.4 En båd, som ikke er startet senest 4 minutter efter sit startsignal, vil blive noteret "ikke startet" uden høring. Dette ændrer RRS A4 og A5.
11 MÆRKEFLYTNING OG BANEÆNDRING
For at ændre næste mærkes position vil kapsejladskomitéen enten flytte det oprindelige mærke (eller mållinjen) til en ny position eller udlægge et nyt mærke og fjerne det oprindelige mærke så̊ hurtigt, som det er praktisk muligt.
Ved baneændring (afkortelse) vil dommerbåde fører signal flag ”S” og afgive lydsignal. Dette betyder at målgang vil være mellem dommerbåden og nærliggende rundingsmærke. Rundingsmærket skal holdes på den side som beskrevet i den udsendte banebeskrivelse. Dette er en ændring til RRS 32 og 33.
12 MÅLLINJE
Mållinjen vil være mellem udlagt orange bøje og dommertårnet på̊ søndremole. Ved baneændring vil målgange være beskrevet som i del 11 ovenfor. Dommertårnet viser et blåt flag som markerer den ene ende af mållinjen. Afvisermærke er svømmeklubbens yderste orange bøje, som man SKAL holde sig øst for.
13 STRAFSYSTEMER
13.1 RRS 44.1 er ændret, så̊ to-runders-straffen erstattes af en en-rundes-straf
14 TIDSFRISTER OG SEJLADSTID
14.1 Der gælder følgende tidsfrister:
Klasse Tidsfrist
Racing / Kapsejlende 2 timer 30 minutter
Cruising 2 timer 30 minutter
14.2 Både, som ikke fuldfører inden for 2 timer og 30 minutter efter den første båd har sejlet banen og har fuldført, vil blive noteret "ikke fuldført" uden høring. Dette ændrer RRS 35, A4 og A5.
15 PROTESTER OG ANMODNINGER OM GODTGØRELSE
15.1 Protestskemaer fås på̊ bureauet og skal afleveres der igen.
15.2 Tidsfristen for protester og anmodninger om godtgørelse er 60 minutter, efter sidste båd har fuldført dagens sidste sejlads.
15.3 Senest 30 minutter efter protestfristen vil der blive slået et opslag op på̊ den officielle opslagstavle for at informere deltagerne om høringer, hvor de enten er parter eller vidner. Høringer afholdes i protestrummet, som findes på̊ 1. sal. Starttidspunktet for høringerne meddeles på̊ opslagstavlen.
15.4 Meddelelser om protester fra kapsejladskomitéen, den tekniske komité eller protestkomitéen vil blive slået op på̊ den officielle opslagstavle for at informere både som krævet i RRS 63.1(a).
15.5 På den officielle opslagstavle vil der blive opslået en liste over både, der under SI 13.2 er blevet straffet for at overtræde RRS 42.
15.6 En båd kan ikke protestere mod overtrædelser af punkterne 10.3, 17, 20, 22, 24, 25 og 26. Dette ændrer RRS 60.2(a). Straffe for sådanne regelbrud kan være mildere end diskvalifikation, hvis protestkomitéen beslutter det. En sådan straf markeres med forkortelsen DP.
16 POINTGIVNING
16.1 Der anvendes lavpointsystemet ved udregning af serieresultatet (hele året)
16.2 Deltagelse i 4 sejladser er krævet for at deltage i årets gennemgående serie. (Tillæg A81 og A8.2)
16.3 Resultatet udarbejdes på baggrund af DH mål.
17 SIKKERHED
- En båd, der udgår af en sejlads, skal informere kapsejladskomitéen om dette på VHF kanal 72 umiddelbart.
- Fra når varselssignalet er lydt og indtil båden er i mål, skal alle deltagere være iført personligt opdriftsmiddel undtagen når der kortvarigt skiftes eller rettes på̊ personlig beklædning. Våddragt og tørdragt anses ikke som personligt opdriftsmiddel.
- I tilfælde af uheld hvor afhentning af udrykningskøretøj eller anden lægehjælp er nødvendig, vil handicapbroen ved midtemolen være det aftale samlingspunkt / afhentningssted.
- Både med en tilskadekommen skal kontakte dommerbåden/kapsejladsledelsen på VHF kanal 72 med det samme.
18 UDSKIFTNING AF BESÆTNING
Udskiftning af besætning er tilladt uden skriftlig godkendelse fra kapsejladskomitéen.
19 REKLAME
Både skal føre reklamer valgt og udleveret af den organiserende myndighed.
20 KAPSEJLADSKOMITÉENS BÅDE
Kapsejladskomitéens både kan føre arrangørens klubstander.
21 RADIOKOMMUNIKATION
Når en båd kapsejler, må̊ den hverken udsende eller modtage tale og datasignaler, som ikke er tilgængelige for alle både, undtagen i nødsituationer. Denne restriktion gælder ikke mobiltelefoner.
22 PRÆMIER
Der uddeles følgende præmier:
Der uddeles lodtrækningspræmier til alle startende både. Lodtrækningen finder sted i Helsingør Sejlklubs lokaler. Kun tilstedeværende besætningsmedlemmer deltager.
22.1 Præmieoverrækkelse
Resultaterne vil blive annonceret i klubhuset og på̊ klubbens Facebook og hjemmeside hurtigst muligt efter sejladsens afslutning. Ved protester eller mangel på̊ beregner kan overrækkelsen blive udskudt til efterfølgende sejladsaften.
23 ANSVARSFRASKRIVNING
Deltagerne deltager i stævnet fuldstændig på̊ deres egen risiko. (Se RRS 3, Beslutning om at deltage.) Den arrangerende myndighed påtager sig ikke noget ansvar for materielskade, personskade eller dødsfald, der opstår som følge af eller før, under eller efter stævnet.
24 FORSIKRING
Hver deltagende båd skal være omfattet af en gyldig ansvarsforsikring.
25 NATIONSFLAGET
Nationalflaget skal føres på både hvor besætningen ikke har kendskab til kapsejladsreglerne, men gerne vil deltage i sejladsen, kan denne båd sejle efter De Internationale Søvejsregler (IRPCAS) og skal fører nationalitetsflag
Bilag: SIGNAL OG BANEKORT 2025
Mærker:
Mærke nr.: | Signalflag beskriver mærke nr. og om sejlingsretning: BB / SB | Mærke beskrivelse: |
Mærke 0 | A  | B  | Udlagt ”Topmærke” der skal rundes som det første efter starten. |
Mærke 1 | C  | D  | Grøn bøje udfor Ålsgårde |
Mærke 2 | E  | F  | Grøn bøje udfor Julebæk |
Mærke 3 | Ikke tilladt | H  | W3 (separationsbøje) |
Mærke 4 | J  | K  | Lappegrund syd YB (gul sort bøje) |
Mærke 5 | L  | M | Grøn bøje syd for Lappegrund |
Mærke 6 | Ikke tilladt | O  | W4 (separationsbøje) |
Mærke 7 | Q  | R  | Det udlagte orange startmærke |
Mærke 8 | S  | T  | Udlagt mærke |
Mærke 9 | U  | Mållinje (udlagt orange mærke og dommertårn) |
Banekort:
