Hvordan bliver jeg kapsejler?

I Helsingør sejlklub er der en række muligheder såfremt du ønsker at starte med at sejle kapsejlads.

I nedenstående eksempler skelner vi mellem kapsejlads i egen båd og kapsejlads som gast på en båd.

Fælles for begge eksempler er, at det er en god ide at starte med at sætte sig ind i kapsejladsreglerne, som kan findes her: http://www.sejlsport.dk/kapsejlads/regler/kapsejladsregler. At kende kapsejladsreglerne til punkt og prikke er noget som nok de færreste gør, men det er en god ide at starte med at lære de basale vigeregler, der til en vis grad afviger fra de gældende søfartsregler.

Helsingør sejlklub afholder hver vinter et regelkursus for kapsejlads interesserede. Se efter kurset her på hjemmesiden.

Kapsejlads i egen båd.

Såfremt du ønsker at starte med at kapsejle i din egen båd, vil klubbens onsdagssejladser være et godt sted at starte.

Onsdagssejladserne afholdes i hele sejlersæsonen, på nær i juli måned. Vi mødes her i klubben omkring kl 17:15 for at sige hej, og beslutte dagens bane. Alle spørgsmål er velkomne, og der er ingen skam i at fortælle de andre deltagere, at man måske ikke er så stærk i denne disciplin, og at de andre deltagere derfor gerne må vise lidt hensyn.

Traditionen tro afholder Helsingør sejlklub også 2 distance sejladser, henholdsvis Sjælland rundt og Hven rundt. I begge sejladser er der mulighed for at deltage, om ikke i racing klassen så i cruising klassen, hvor specielt sidstnævnte er et godt sted at starte. Forskellen på racing og cruising klassen er typisk graden af seriøsitet, bådens stand og sejlernes erfaring, og der sejles derfor typisk ikke nær så hårdt i cruising klassen som i racing klassen.

For mere info se:

Onsdagssejlads
Sjælland Rundt Sailing Week
Hven Rundt

Klubmåler

Hvis du skal have målt din båd til kapsejlads eller bare have gode råd kan du kontakte vores Klubmåler. Du kan se kontaktdetaljer under Klubben / Kontaktopl. her kontaktliste (tryk her).

Kapsejlads som gast på anden båd.

I Helsingør sejlklub er der en god del erfarne kapsejladsbåde, som typisk godt kunne bruge nogle gaster. De fleste af bådene er seriøse sejlere, men på trods af dette, er de fleste villige til at tage mindre erfarne med, så længe gasten vil forpligte sig til at deltage i de aftalte sejladser.
Kapsejlads er en team sport, og det er derfor vigtigt for holdet og resultaterne, at det er det samme sammensejlede hold hver gang.

Klubben råder også over et par J-80ere. I disse både kan man også deltage i kapsejladser, enten ved at leje båden og deltage med sit eget hold, eller ved at tilmelde sig sejlerskolen.

For mere info se vores kontaktliste (tryk her).

Generelt, er de første skridt til at blive kapsejler; find dig et team, find en båd, og tilmeld dig sejladsen.
Vi er i klubben altid behjælpelige såfremt du har brug for hjælp eller gode råd, og derfor er alle velkommen til at kontakte enten kapsejladsudvalget, eller et bestyrelsesmedlem.

Med venlig hilsen.

Kapsejladsudvalget.